Kríziskommunikáció

Minden cégvezetés első számú rémálma, hogy váratlanul, derült égből érkező villámcsapásként elözönli a sajtót és a közösségi médiát valamilyen, a vállalatot érintő negatív híradás, és rövid idő alatt máris eszkalálódik a presztízsromboló botrány.

A válságmenedzsment szükségességére nem számító, válságkezelésre nem felkészülő cégvezetés ilyen esetekben kommunikációs baklövések egész tárházát képes elkövetni, tovább tetézve a bajt, és még nehezebbé téve a krízis kezelését. Ilyen klasszikus reakciók a pánikba esés, a nyilatkozattól való elzárkózás, a tagadás, esetleg a fenyegetőző magatartás, vagy éppenséggel a kapkodás, az egymásnak ellentmondó sajtónyilatkozatok tétele. Ebben a senki által nem kívánt helyzetben leginkább higgadtságra, átgondoltságra van szükség.

Tény, hogy az ilyen krízishelyzetek legtöbbször váratlanul érik az adott céget, ugyanakkor nem kötelező felkészületlennek lenni, sem pedig idegesen kapkodni. Ha a konkrét válsághelyzet újszerű is, a krízisek egyes típusaira lehet és kell is válságforgatókönyveket, válságkommunikációs tervet készíteni. Ha kipattan a botrány, felmérhetetlenül sokat segít, ha rendelkezésre áll egy ilyen kríziskommunikációs terv, benne a szükséges teendőkkel, az üzleti partnerek értesítésének, megnyugtatásának módjával, kommunikációs irányelvekkel, sajtókapcsolatokkal. Fontos, hogy a kríziskommunikációs feladatokat időről időre aktualizáljuk, és a szereplőket folyamatosan felkészítsük, tréningek és szimulációs gyakorlatok során gyakoroljuk a válság kezelést.

Természetesen mindig azt reméljük, hogy a válságkommunikációs forgatókönyv leporolására, üzembe helyezésére sohasem kerül sor. Sajnos azonban a cégek, különösen a közfigyelemnek örvendő, nagyobb cégek, intézmények, szervezetek számottevő hányada kényszerül válságkezelésre, válságmenedzsmentre, magyarázkodásra.

A jó hír, hogy megfontoltsággal, higgadtsággal, a szituáció aktív alakítójaként fellépve a hírnevet erodáló negatív hatások sokszor kivédhetőek, „spin doctor” közreműködésével számtalan esetben megfordíthatóak, és az egyébként nem várt eset segíthet például még szélesebb körű ismertség elérésére.

A Spindoc komoly kríziskommunikációs tapasztattal, számos éles helyzettel a hátuk mögött rendelkező szakértői segítséget tudnak adni a kríziskommunikációs forgatókönyv elkészítésében, a válságkommunikációs terv felülvizsgálatában, a válságkezelésre történő felkészítésben, és baj esetén a válságstáb tagjaiként személyesen is menedzselni tudják a kríziskommunikációs teendőket, működésbe tudják hozni sajtókapcsolataikat és meg tudják fordítani az események folyásának irányát.

Vegye fel velünk a kapcsolatot »